De unde provin diferențele dintre teorie și practică

Trebuie să înțelegem care era situația în timpul reformei: statul și religia erau împreună și se considera că cei de altă religie sunt împotriva statului (un fel de trădători).

Luther a vut să se depărteze de ideea cumpărării indulgențelor (iertarea pe bani) și a făcut o altfel de teologie teoretică. Au zis că mântuirea este fără fapte ca să nu mai dea oamenii bani; practic i-ar fi obligat pe toți să facă fapte bune (roade), să trăiască cum trebuie, dacă ar fi putut.

Olanda ajunsese sub dominația Spaniei catolice. Olandezii au devenit calvini și au interzis celelalte religii. Protestantul Arminius a cercetat Biblia și a văzut că vrăjeala cu mântuirea teoretică nu este după Biblie și a propus întoarcerea la Adevărul Bibliei. Dar olandezii au vrut să continue să fie calviniști, pentru că credeau că dacă reveneau la mântuirea care trebuie lucrată prin fapte, ar fi trebuit să revină la catolicism și sub dominația Spaniei. Ca să pară adevărată teologia mântuirii ușuratice pe veci (pe care nu au trăit-o, doar au spus-o), au inventat Doctrinele de la Dort (că doar dacă oamenii sunt decăzuți complet, monstrul îi va alege numai pe unii pentru mântuire și îi va mântui obligatoriu pe veci și nu mai scapă, orice ar face ei). Doctrinele acelea nici nu au apărut din motive religioase.

Așa se explică de ce reformații au zis una (mântuirea ușuratică, pe veci), dar au trăit alta (prin fapte). Nu au trăit erezia, ci au folosit-o împotriva altora, deși nu era nevoie.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s