Cele 5 Sola, un raspuns dupa Biblie

https://ro.wikipedia.org/wiki/Cele_cinci_sola
Cele cinci sola
De la Wikipedia, enciclopedia liberă

Cele cinci Sola sunt formulări (sau sloganuri) latinești apărute în timpul reformei protestante care rezumau credințele de bază ale reformatorilor (eretici calvinisti), accentuând contrastul cu învățătura Bisericii Catolice din vremea aceea.

Sola gratia („Numai prin har”) – de la început se bazează pe o confuzie, vedeți linkul despre timpurile mântuirii (primele sunt cele care apar în josul paginii)!
Mântuirea vine numai prin harul sau „favoarea” lui Dumnezeu, nu ca ceva meritat de păcătos. Aceasta înseamnă că mântuirea este un dar nemeritat din partea lui Dumnezeu, făcut de dragul lui Cristos. Această doctrină este opusul îndreptățirii prin fapte (vedeți linkul. dați clic aici) și intră în conflict cu unele aspecte ale doctrinei romano-catolice a meritului. De asemenea, se afirmă monergismul în mântuire: numai Dumnezeu acționează pentru a-l mântui pe păcătos – vrăjeli. Puterea de mântuire nu revine păcătosului în nici o măsură, spre deosebire de sinergism sau arminianism. Luteranismul afirmă că doctrina nu trebuie să fie susținută în dauna gratia universalis (învățătura că Dumnezeu dorește într-adevăr mântuirea tuturor oamenilor).Duhul Sfant lucreaza la sufletele oamenilor, dar nu obliga la pocainta. Iertarea este prin har, ca urmare a alegerii voluntare a fiecarui om (vedeți link despre alegerea reală). Credinciosii se roaga pentru mantuirea sufletelor, ca urmare Duhul Sfant lucreaza (fara sa oblige!), dar oamenii trebuie sa aleaga.

Stim ca indracitul din Biblie a venit la Domnul Isus (desi era indracit, in prezenta Mantuitorului dracii nu au avut putere!), a cerut ajutor si apoi a fost ajutat: demonii au fost alungati, tremurand de frica.

Prin har si ca urmare a alegerii personale este intrarea pe calea mantuirii.
Sola fide („Numai prin credință”)
Justificarea (adică, declarația de nevinovăție dată de Dumnezeu) e primită numai prin credință, nu prin fapte bune, deși în teologia protestantă clasică credința este automat însoțită de fapte bune. Această doctrină poate fi rezumată în formula „Credința dă justificarea și fapte bune” – de aici erezia ca odata mantuit esti pe veci mantuit, nu trebuie sa faci nimic, Dumnezeu in suveranitatea lui arbitrara te-a ales si te-a mantuit cu harul irezistibil si nu te mai poti dezmântui orice ai face! Daca faci fapte bune sau nu, sau daca faci fapte rele este tot aia, ca oricum mantuirea nu se poate pierde, nu exista cadere din har (cred ei). Vedem la Judecata!

Luther o numea „doctrina în funcție de care biserica stă sau se prăbușește”. Se afirmă astfel excluderea totală a oricărei alte dreptăți care să îl justifice pe păcătos în afara dreptății „străine” (dreptatea altcuiva) ce e numai a lui Cristos. Sola fide exclude din justificare chiar dreptatea sfințirii păcătosului sau a noii sale „ascultări de credință”.

Am fost justificati prin har, prin credinta, ca urmare a alegerii facute. Umblarea cu Domnul pe calea mantuirii se face prin fapte (practic), nu prin autosugestie (autohipnoza): te hipnotizezi (inseli) singur ca orice ai face nu iti mai pierzi mantuirea, mantuirea este (numai) prin har. Biblia spune (de exemplu în Evrei 6 și Evrei 10 etc) ca daca o iei razna iti pierzi mantuirea, si atunci mai bine nu ai fi ajuns la mantuire!

Filipeni 2
12. Astfel, dar, preaiubitilor, dupa cum totdeauna ati fost ascultatori, duceti pana la capat mantuirea voastra, cu frica si cutremur, nu numai cand sunt eu de fata, ci cu mult mai mult acum, in lipsa mea.
13. Caci Dumnezeu este Acela care lucreaza in voi si va da, dupa placerea Lui, si vointa si infaptuirea.
14. Faceti toate lucrurile fara cartiri si fara sovaieli,
15. ca sa fiti fara prihana si curati, copii ai lui Dumnezeu, fara vina, in mijlocul unui neam ticalos si stricat, in care straluciti ca niste lumini in lume,
16. tinand sus Cuvantul vietii; asa ca, in ziua lui Hristos, sa ma pot lauda ca n-am alergat, nici nu m-am ostenit in zadar.

Evrei 6
4. Caci cei ce au fost luminati odata – si au gustat darul ceresc, si s-au facut partasi Duhului Sfant,
5. si au gustat Cuvantul cel bun al lui Dumnezeu si puterile veacului viitor –
6. si care totusi au cazut, este cu neputinta sa fie innoiti iarasi si adusi la pocainta, fiindca ei rastignesc din nou, pentru ei, pe Fiul lui Dumnezeu si-L dau sa fie batjocorit.

2 Petru 2
19. Le fagaduiesc slobozenia, in timp ce ei insisi sunt robi ai stricaciunii. Caci fiecare este robul lucrului de care este biruit.
20. In adevar, daca, dupa ce au scapat de intinaciunile lumii, prin cunoasterea Domnului si Mantuitorului nostru Isus Hristos, se incurca iarasi si sunt biruiti de ele, starea lor de pe urma se face mai rea decat cea dintai.
21. Ar fi fost mai bine pentru ei sa nu fi cunoscut calea neprihanirii, decat, dupa ce au cunoscut-o, sa se intoarca de la porunca sfanta care le fusese data.
22. Cu ei s-a intamplat ce spune zicala adevarata: „Cainele s-a intors la ce varsase” si „scroafa spalata s-a intors sa se tavaleasca iarasi in mocirla.”

Umblam cu Domnul pe calea mantuirii ca sa fim cu Domnul in vesnicie!
Sola Scriptura („Numai prin Scriptură”)

Biblia e singurul Cuvânt inspirat și autoritar al lui Dumnezeu, fiind accesibilă tuturor (cu alte cuvinte, e limpede și se interpretează singură). Această doctrină se opune direct învățăturii Bisericii Romano-Catolice că Biblia poate fi interpretată corect numai de Sfânta Tradiție Apostolică, de Magisterium (adică papa și episcopii) și de conciliile ecumenice. Uneori, acest punct e numit cauza sau principiul formal al Reformei, fiind sursa și norma cauzei sau principiului material amintit mai sus. Adjectivul (sola) și substantivul (scriptura) sunt în cazul ablativ, nu în nominativ, pentru a indica faptul că Biblia nu există prin ea însăși, ci este un instrument al lui Dumnezeu prin care se apropie de om. – înșelații satanei care se pretind mântuiți pe veci au inlocuit, prin inselarea satanei, Traditia catolica cu mântuirea ușuratică, pe moment pentru veci și gata: Dumnezeu te mantuieste cu forta cu ”harul suveran irezistibil”! Au renunțat la Sola Scriptura!

Solus Christus („Numai Cristos”; uneori sub forma Solo Christo, „numai prin Cristos”)

Cristos este singurul Mijlocitor între Dumnezeu și om. Nici Fecioara Maria, nici sfinții, nici preoții (în afara lui Cristos, „Marele Preot”) nu pot acționa ca mediatori în a aduce mântuirea. Această doctrină e în opoziție cu doctrinele romano-catolice ale mijlocirii sfinților și funcției preoțești.

Soli Deo Gloria („Glorie numai lui Dumnezeu”)

Toată lauda i se cuvine numai lui Dumnezeu – pentru Jertfa bună pentru toți oamenii, numai prin voința și acțiunea sa îndeplinindu-se mântuirea-nu numai darul ispășirii atotsuficiente făcute de Isus pe cruce, ci și darul credinței în acea ispășire, credință creată de Duhul Sfânt în inima credinciosului. – sa spui ca Dumnezeu a creat multi oameni pentru osanda vesnica degeaba fara sa ii intrebe macar inseamna sa dai slava satanei, pentru ereziile mincinoase ale satanei. Se vede ca dumnezeul mântuiților pe veci este satana cel viclean, care prin erezia nimicitoare (odata mantuit pe veci mantuit) ucide suflete care ar trebui sa umble cu Domnul pe calea mantuirii! Reformatorii credeau că ființele umane – chiar sfinții canonizați de Biserica Romano-Catolică, papii și ierarhia ecleziastică – nu sunt vrednice de slava care li se aduce.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s